Sunday, January 4, 2009

Kelahiran Putera Merdeka

31 Ogos 2008 merupakan hari merdeka yg x mungkin aku lupakan. itulah hari putera sulongku, putera merdeka ku dilahirkan ke dunia ini..

dan di sini aku nak cerita la lebih kurang rentetan peristiwa pada hari kejadian..

12:30 am, 31 ogos 2008

baru je sampai umah, balik dr umah parent aku kat cheras. dorg wat bbq.. huhu.. manyak sudap wooo.. siap aku tapau lg bawak balik buat lauk 2-3 hari.. keh³..

tp baru je nk baring², isteri aku da ngadu sakit perut dah.. aku riso, trus dok x senang.. walaupon mmg da biase dia sakit² tu, tp riso gak aku. dah la lg seminggu nak due..

riso nye pasal, & takut tertido lak kalu jd pape satgi, aku on pc aku surfing.. huhu..

2:00 am, 31 ogos 2008

dari tadi isteri aku dok ke hulu ke hilir x senang duduk, x bole duduk katenye, sakit..

tup tup, dia ajak aku g spital lak, riso sbb sakit dah dekat 2-3 jam dah nih. aku pon cam agak panik gak ar, "aiks, xkan nk kuar dah kot.."

trus aku siap² brg² dia masuk keta trus g spital putrajaya ngan adik ipar aku pon follow gak..

2:30 am, 31 ogos 2008

check-in kat kaunter dewan bersalin. isteri aku kena masuk wat check-up dulu. punye la lama aku ngan adik ipar aku tunggu.. tp x leh nk tdo lak riso pk isteri aku kat dlm tu. dah la ngan bunyi mesin dngr degupan jantung dlm kandungan tu kemain kuat lg, makin riso aku dibuatnye..

4:30 am, 31 ogos 2008

nurse bertugas kat kaunter panggil nama aku, btau isteri aku kena tahan wad. dah terbukak dlm 2-3 cm camtu. huhu.. cam terkujat gak aku. aik, anak aku ni nak sambut merdeka ke? huhu.. tp aku pk balik, main² je kot nih.. huhu..

tp pape pon aku trus la transfer bawak naik brg² isteri aku masuk wad..

da setel letak leklok brg² dia, aku balik ar. x bleh tahan dah ni, ngantuk gile..

6:30 am, 31 ogos 2008

[bunyi deringan PDA aku]

"hadeh, sape lak call pepagi bute nih, baru je nk terlelap.."

aku jawab panggilan tu. rupe²nye panggilan dr spital. dorg panggil aku kata isteri aku da masuk bilik bersalin. ape lg, aku pon cargas la siap² zas! zas! zus! mandi bih kurang, solat, trus start keta gi spital ngan adik ipar aku tu..

7:15 am, 31 ogos 2008

x sempat nk bekpes ke ape ke, aku trus masuk bilik bersalin. sian tgk isteri aku tgh tahan sakit.. dah la x sempat nk tdo lg.. ngan aku pon ikut tersengguk² tepi katil dia..

sungguh perlahan rasanye masa berlalu sepanjang aku teman isteri aku dalam bilik bersalin tu. ada kerusi pon x bole nk duduk lama, badan rasa x sedap sbb lom tdo lg. tp tahan gak, tgk isteriku tgh berjuang, xkan aku yg kong dulu lak kan.. huhu..

nurse pon asyik kuar masuk tgk keadaan isteri aku..

pehtu tetibe lak isteri aku demam. dah satu hal. kelam kabut nurse & doc dtg tgk, check keadaan isteri ku & kandungan nye. jantung anak aku yg masih dlm kandungan tu x bape stabil lak. doc kata mungkin kena operate kalu x stabil gak..

aku doa byk² spy mereka berdua diberi kekuatan & selamat menempuhi cabaran ni..

mcm² cara la nurse & doc wat nk turun kan suhu badan isteri aku. Alhamdulillah, usaha dorg berjaya.. so skang ni kena tuggu bukaan cukup luas utk bersalin..

2:00 pm, 31 ogos 2008

doc & nurses masuk bilik. dorg kata bole dah ni nak bersalin. so dorg pon prepare la pape patut sambil aku tgk kat tepi..

da siap2 sume, dorg panggil aku soh pegang isteriku sambil kasi semangat..

aku masa tu xyah cite la, excited, takut, neves, happy.. mcm² perasaan ada masa tuh.. tp takut tu lg byk ar sbb tgk keadaan isteri aku tu tahan sakit, ishk, aku doa kalu bole dipindahkan la sakit tu kat aku. tp x dimakbulkan lak.. erm..

2:57 pm, 31 ogos 2008

saat yg paling indah buat aku & isteri. setelah berhempas pulas hampir sejam, menempuhi saat² yg mencemaskan dimana anak aku hampir² lemas, & isteri ku yg sememangnye dah lemah longlai memerah tenaga setelah lebih sehari tanpa tdo.. pada jam 2:57 ptg 31 ogos 2008, lahirlah putera sulong kami, putera merdeka kami, Adam Irfan Bin Mohd Ashraf. syukur Alhamdulillah. walaupon begitu, keadaan cemas masih belum hilang. anakku lahir tanpa tangisa, tanpa nafas. isteriku masih tidak menyedari keadaan itu. nurse bertugas segera membawa anak ku untuk memberi bantuan pernafasan & membersihkannya. beberapa minit kemudian baru la terdengar bunyi tangisan anak aku itu.. barulah ketika itu aku mampu tersenyum.. :)

aku segera mendapatkan anakku, dan terus mengazankan & menqamatkan di kanan & kiri telinganya, disusuli dgn doa dan selawat..

kemudian aku diminta keluar kerana nurse bertugas nak memeriksa keadaan anak aku yg masih lemah, dan menguruskan isteriku.

keluar dr bilik bersalin, aku segera sms ahli keluarga dan kawan². masa ni dah x kira dah pasal credit. mmg semua dlm phonebook tu aku sms.. keh³..

kat luar tu gak tgk adik ipar aku tertdo menunggu. huhu.. sian lak. dah la x mkn lg. so aku pon bawak dia skali g solat zohor & mkn sket alas perut sementara tggu isteri & anak ku siap & ahli keluarga sampai..

2 comments:

♥ Mrs. C ♥ said...

Best nyer, tarikh yg mudah nak ingt.. ahakss.. senang la nanti kalo nak sambut birthday Adam 1 malaysia cuti... heheheh... bila Adam nak dpt adik pulak? keh keh keh...

P0cAhoNta$ said...

eeehhh...kebetulan aku baca blog ni lg sminggu nk sambut merdeka. maknanya dah dkt besday Adam la.. hihihi tahniah to Ko & Kak Canin kerana dah membesarkan Adam dgn baik. Semoga family sentiasa diberkati. Amin..