Friday, April 11, 2008

aku fikir...

aku fikir aku tahu banyak...
tapi, makin banyak aku tahu,
makin banyak pulak yang aku tak tahu...
bodoh kah aku?

aku fikir banyak lagi yang aku tak tahu...
tapi, ramai lagi yang tak tahu apa yang aku tahu...
bijak kah aku?

ramai orang tahu apa yang aku tak tahu...
ramai orang tahu apa yang aku tahu...
ramai orang yang tak tahu apa yang aku tahu...
ramai orang yang tak tahu apa yang aku pun tak tahu...
bodoh kah aku? bijak kah aku?

makin aku fikir makin aku tak tahu...
tapi, aku tahu apa yang aku tak tahu...
tak macam sesetengah orang,
tak tahu apa yang mereka tak tahu...
itu adalah orang bodoh!
sebab orang bijak tahu apa yang diorang tak tahu,
dan berusah untuk ambil tahu...
walaupun aku pun tak tahu apa yang mereka tahu...
tapi, setidak-tidaknya ambik lah tahu apa yang patut diambil tahu...
entah-entah diorang pun tak tahu apa yang diorang tak tahu...

aku fikir...
aku fikir...
aku fikir...

walaupun banyak yang aku tahu...
tapi, banyak lagi yang aku tak tahu...

kalau aku tak ambil tahu,
sampai bila-bila pun aku tak tahu...
tapi aku pun tak tahu,
di mana nak ambik tahu,
di mana nak cari tahu,
kalau 'tauhu', tahu la aku nak cari...

entah la... aku pun tak tahu...

:: 1838 :: 26 sept 2005 ::

3 comments:

Humyrah said...

assalammualaikum. nice blog :)

Unknown said...

Bang... Berapa lama lagi nak fikir..???

Anonymous said...

ntah.. den pon ponin..
kesimpulannyer den pon x tau...